Zoeken
  • Door: Technische Commissie Rolhockey

Out-door rolhockey in het zonnetje: Lees de 2 feitjes en de 7 tips

Mooi weer tijdens de "Maak kennis met rolhockey dagen" komende zaterdag 26 mei en zondag 27 mei. De zon laat zich veelvuldig zien aan de sporters en bezoekers van het evenement. Speciaal voor de sporters op beide dagen dit artikel. Houd jij er ook zo van om in het zonnetje out -door te rolhockeyen? Vergeet je dan niet goed voor te bereiden op je wedstrijden van zaterdag of zondag. Daarom een paar feiten en tips om veilig te sporten in de zon op een rij.

Feitje 1: UV-straling Ongeveer 20 kilometer boven de grond waarop je staat, bevindt zich de ozonlaag. Deze laag houdt een groot gedeelte van de Ultra Violette Straling (UV-straling) van de zon tegen. De straling die toch op onze aardbol terecht komt, beïnvloedt de werking van je lichaam. Je wordt vatbaarder voor virussen en huidkanker. Gelukkig heeft UV-straling niet alleen negatieve effecten. Je lichaam maakt bijvoorbeeld meer vitamine D3 aan waardoor je sterkere botten krijgt. Ook produceert je huid meer pigment waardoor je een zomers kleurtje krijgt.

Feitje 2: Dehydratatie Naast UV-straling, geeft de zon warmte af. Je lichaamstemperatuur gaat omhoog. Om je lichaamstemperatuur tussen de 36 en 38 graden Celsius te houden, zet je lichaam je poriën open. En dan gaat de zweetkraan open! Heb je niet genoeg gedronken, dan raken je vochtreserves op en kan je lichaam de warmte niet meer kwijt. Dan heb je last van dehydratatie, ofwel je droogt uit. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Voorkom tijdens de wedstrijden training dehydratatie en verklein de negatieve effecten van UV-straling met de hier onderstaande 7 tips:

Tip 1. Maak van zonnebrand je grote vriend Smeer je minimaal één keer in de twee uur met waterproof zonnebrand in. Gebruik in Nederland bij een felle zon minimaal factor 20. Gebruik ook zonnebrand dat geen witte strepen achterlaat en niet druipt. Sprayen en smeren maar!

Tip 2. Vermijd voor en na je wedstrijden de zon

Zoek schaduw plekken. Die zijn er rondom de rolschaatsbaan. Houd je zonbelasting zo kort mogelijk De kans op de negatieve effecten van UV-straling wordt hierdoor verkleind. Door rustig in de schaduw te blijven hoeft je lichaam minder hard te werken om je lichaamstemperatuur op peil te houden en is er een kleinere kans op dehydratatie waardoor je beter kunt presteren.

Tip 3. Drink, drink, drink Drink voor, tijdens en na je wedstrijd genoeg om te blijven zweten. Vul je vochtbalans continu aan en voorkom zo uitdroging van je lichaam. Bij warm weer is water je beste vriend, maar ook met kokoswater of je eigen sportdrank houd je je vochtgehalte op peil.

Tip 4. Check de kleur van je urine Dit klinkt misschien wat raar, maar aan de kleur van je urine kun je ‘aflezen’ of je voldoende hebt gedronken. Bij genoeg vochtinname is je urine namelijk nagenoeg kleurloos. Wanneer de kleur van je urine nog erg geel is, geeft je lichaam aan dat het weinig vocht heeft. Drinken maar.

Tip 5. Trek een cool outfit aan Tijdens het sporten is lekker zittende kleding erg belangrijk. Als het mogelijk is trek lichtgekleurde sportkleding aan, dan blijf je koeler. Als het goed is, is je clubkleding van een speciale stof die zweet goed afvoert en losjes om je lichaam zit. Trek na de wedstrijden zo snel mogelijk een droge outfit aan; natte kleding laat meer UV-straling door.

Tip 6. Wisselbank Zit je op de wisselbank om je speelbeurt af te wachten zorg en dan voor dat je dan ook niet in de felle zon gaat zitten. Laat de coach dat voor afgaand aan de wedstrijd dat met de scheidsrechters afspreken. Dat is ook van toepassing gedurende de rustperiode en de periode tijdens de time -outs.

Tip 7. Warming-up Het klinkt gek maar ook onder deze omstandigheden heb je voor iedere wedstrijd een warming-up. Laat je lichaam eerst wennen aan de warmte van de zon en bouw je warming-up rustig op. Begin dus als het warm is met korte en minder intensieve oefeningen en bouw het rustig op.


27 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

E.H.R.C. MARATHON 

 ...SINDS 1947

rolhockey ehrc marathon

ROLHOCKEY BELEEF JE BIJ...

1947 - 2019 : 72 JAAR

EERSTE HAAGSE ROLSCHAATS CLUB

MARATHON

© 1997 - 2019 "Marathon on line", ruim 20 jaar de officiele website van E.H.R.C. Marathon

Design: Joao Batista Pereira                    © 2017